support
skip to Main Content
How To: Retouraanvraag SAP Business One

How To: Retouraanvraag SAP Business One

Retouraanvraag

In SAP Business One 9.3 is het mogelijk om een retouraanvraag te maken voor zowel inals verkoop. Met een retouraanvraag kunt u overeengekomen hoeveelheden, prijzen en de reden voor retournering invoeren voordat de producten daadwerkelijk worden geretourneerd. 

Als de goederen geretourneerd zijn kunt u eenvoudig de definitieve retour inboeken op basis van de retouraanvraag. 

U kunt een retouraanvraag creëren op basis van een openstaande levering of uitgaande factuur, maar u kunt ook een afzonderlijke retouraanvraag creëren die niet op een document is gebaseerd.  

Hieronder worden de verschillende retouraanvragen behandeld.

Afzonderlijke retouraanvraag 

1.Voor uw inkoop– of verkoopproces gaat u naar Modules > Inkoop – crediteuren > Retouraanvraag inkoop of Modules > Verkoop – debiteuren > Retouraanvraag.

Retouraanvraag_SAP_Business_One_1

2. Geef de zakenpartner code op en de retourdatum. 

3. Vervolgens geeft u op regelniveau het artikel op dat geretourneerd moet worden met de bijbehorende redenen en actie voor retour.

Retouraanvraag_SAP_Business_One_2

4. Het veld zonder voorraadboeking is standaard niet aangevinkt en afhankelijk van uw keuze kunt u later verschillende documenten genereren als de goederen terugkomen. 

  • Als het aankruisvakje niet is aangevinkt, kunt u een retour of creditnota creëren op basis van de retouraanvraag. 
  • Als het aankruisvakje is aangevinkt kunt u alleen een creditnota op basis van de retouraanvraag creëren.

Retouraanvraag gebaseerd op een levering of factuur – verkoop (of goederenontvangst of factuur – inkoop) 

Mocht uw klant of leverancier de goederen graag retourneren en de retouraanvraag wilt u baseren op een reeds gemaakte levering of factuur, dan is het mogelijk om de kopiëren naar functie te gebruiken. 

1. Open de openstaande levering, goederenontvangst of factuur. 

2. Klik op Kopiëren naar en selecteer retouraanvraag.

3. Geef de retourdatum op. 

4. Vervolgens geeft u op regelniveau de bijbehorende reden en actie voor retour op. Mocht de betreffende reden of actie niet aanwezig zijn, dan kan op Nieuwe definieren geklikt worden en kunnen ze uitgebreid worden.

Retouraanvraag_SAP_Business_One_5

5. Het veld zonder voorraadboeking is standaard niet aangevinkt en kunt u alleen aanvinken als de retouraanvraag gebaseerd is op een factuur. (Dus niet op een levering).

LET OP! 

Als een uitgaande factuur geheel of gedeeltelijk naar een retouraanvraag is gekopieerd, is het niet toegestaan om deze factuur te sluiten door een volledige betaling, om de factuurtransactie af te stemmen of om deze volledig te crediteren. U moet de retouraanvraag handmatig sluiten om door te gaan. 

Relatiekaart 

De retouraanvraag is terug te zien in de relatiekaart. 

Retouraanvraag_SAP_Business_One_6

Benieuwd naar meer tips & tricks of wilt u meer weten?

Houd onze website en social media kanalen in de gaten voor meer artikelen in de reeks ‘How-to SAP Business One’. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die SAP Business One en Asecom u kunnen bieden?
Neem dan contact op met onze specialisten!

Back To Top